42 Starosądecki Festiwal Muzyki Dawnej. 8 – 12 lipca 2020


Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwa Rozwoju oraz Głównego Inspektoratu Sanitarnego dla organizatorów imprez kulturalnych i rozrywkowych w trakcie epidemii wirusa SARS-CoV-2 w Polsce prowadzimy rejestrację danych kontaktowych uczestników Festiwalu.

Link do formularza: https://tiny.pl/7c6gj

Peregrynacje Kultura wzbogaca się dzięki mobilności. Podróżujący muzycy przywożą ze sobą świeży repertuar, który przekształca lokalną tradycję. Młodzi adepci sztuki wyjeżdżają do dalekich ośrodków, aby poszerzyć swoje horyzonty i nauczyć się więcej, niż mogliby w swoim rodzinnym mieście. Prężne centrum, w którym hojny mecenat pozwala na działalność wielu znakomitości artystycznych, wabi perspektywą atrakcyjnej pracy w inspirującym środowisku. Kompozycje, a wraz z nimi nowe trendy muzyczne, przesyłane są na duże odległości i wzniecają ferment w miejscach, do których docierają. Te zdania mogłyby opisywać współczesną rzeczywistość, ale równie dobrze oddają tę sprzed kilkuset lat; zmieniły się tylko środki komunikacji. Podobnie jest ze słynnymi ośrodkami kultu religijnego, które same w sobie stanowią cel peregrynacji, pełnią jednak również ważną rolę kulturotwórczą.

Stary Sącz doskonale wpisuje się w tę wciąż żywą tradycję wielorako pojmowanej peregrynacji. Jej centrum stanowi w oczywisty sposób klasztor Sióstr Klarysek: ważne sanktuarium, duchowe centrum regionu i ośrodek, bez którego trudno sobie wyobrazić pejzaż kulturalny ziemi sądeckiej. Tu przecież zawędrowały najstarsze znane zabytki średniowiecznej polifonii, pochodzące ze szkoły paryskiej Notre-Dame. Tu w XVIII wieku grywano na do dzisiaj zachowanych instrumentach klawiszowych perły muzycznej twórczości wielu krajów zachodnich. Ale i obecnie do Starego Sącza „pielgrzymują” miłośnicy muzyki dawnej; tu, przez ponad czterdzieści edycji Starosądeckiego Festiwalu Muzyki Dawnej, kultywuje się dziedzictwo polskiej kultury muzycznej i ukazuje w szerokim kontekście wspólnego dziedzictwa chrześcijańskiej Europy. Dzięki zaś nowym technologiom medialnym muzyka, która wykonywana jest w Starym Sączu, „peregrynuje” do szerokiego i nieograniczonego grona odbiorców, współtworząc zasób dóbr kultury wysokiej zabezpieczającej pamięć o tradycji tak ważnej dla kształtowania współczesności.

Poświęcając peregrynacjom tę edycję Starosądeckiego Festiwalu Muzyki Dawnej, chcemy w skromnym wyborze przypomnieć wybrane, często mniej dotąd znane ścieżki na „mapie mobilności” dawnej Europy, ze szczególnym uwzględnieniem naszego jej zakątka; zaprezentować przy tej okazji zarówno prawykonania, jak i nowe interpretacje dzieł znanych; i wreszcie – utrwalić Stary Sącz i nasz najstarszy w Polsce festiwal muzyki dawnej w sieci współczesnych muzycznych peregrynacji.

Marcin Szelest

Program

Pobierz wersję pdf

środa 8 lipca, Stary Sącz, kościół Miłosierdzia Bożego, godz. 19.30
• Inauguracja Festiwalu

7 × S: Stary Sącz, Saksonia, Spisz, Schimrack, Schütz i Scheidt
Capella Cracoviensis • Jan Tomasz Adamus


czwartek 9 lipca, Stary Sącz, kościół Miłosierdzia Bożego, godz. 19.30

Adam Jarzębski: Gościniec, albo Canzoni e concerti
Vasa Consort • Marcin Szelest


piątek 10 lipca, Stary Sącz, Centrum Kultury i Sztuki im. Ady Sari, godz. 19.30

Na dworze Fryderyka II
Collegium Sans-Souci • Ewa Mrowca


sobota 11 lipca, Stary Sącz, Centrum Kultury i Sztuki im. Ady Sari, godz. 19.30

Alla maniera italiana
Andrzej Zawisza


niedziela 12 lipca, Stary Sącz, kościół Miłosierdzia Bożego, godz. 19.30
• Zakończenie Festiwalu

Amandus Ivanschiz na Jasnej Górze
{oh!} Orkiestra Historyczna • Martyna Pastuszka