Pomiędzy niebem a piekłem

Uroczysty koncert inauguracyjny 38. Starosądeckiego Festiwalu Muzyki Dawnej rozpoczął się barokowym występem zespołu Harmonia Sacra, który został entuzjastycznie przyjęty przez wypełnioną po brzegi widownię. Na scenie sali parafialnej przy kościele św. Elżbiety wystąpiło 24 artystów, którzy specjalizują się w wykonywaniu utworów wokalno-instrumentalnych. W Starym Sączu zaprezentowali utwór Emilia de’Cavalieriego pt. Rappresentatione di Anima, et di Corpo czyli Przedstawienie o Duszy i Ciele. Artyści niepostrzeżenie zaangażowali całą widownię w rozwiązywanie odwiecznego konfliktu alegorycznych postaci Duszy i Ciała spierających się o cel życia człowieka oraz o odwieczny problem wyboru pomiędzy niebem a piekłem, z udziałem takich doradców jak: Rozum, Rada, Czas, Rozkosz, Anioł Stróż oraz Dusze zbawionych i Dusze potępionych.IMG_9558 IMG_9540

To trzyaktowe dzieło zwane często „operą duchową poruszającą ku właściwej drodze” zostało wystawione w Rzymie w lutym roku 1600, a następnie wydane drukiem. Po raz pierwszy  zostało zaprezentowane rzymskiej widowni właśnie w przykościelnej sali, zwanej oratorium. Należy do najczęściej wymienianych w podręcznikach „sygnałów” nadejścia nowej epoki, gdyż poprzez powrót do dramatu antycznego dało początek operze. Oglądając przedstawienie rzymska publiczność zapewne nie zdawała sobie sprawy, że kilka wieków później zarówno utwór jak i data jego premiery zostaną uznane za przełomowe – otwierające w podręcznikach nową epokę – barok.IMG_9524 IMG_9522

Utwór Cavalieriego w wykonaniu zespołu Harmonia Sacra, zręcznie oscylował między śpiewnym wariantem nowoczesnego recytatywu, a popularnym idiomem pieśniowym. Przedstawienie zostało doskonale wyreżyserowane i poprowadzone przez Marcina Szelesta, a niewątpliwego uroku całości nadały stylowe kostiumy zaprojektowane przez Marię Molendę.IMG_9490 IMG_9480 IMG_9458Natomiast już jutro o godz. 19.30 w kościele SS klarysek wystąpi zespół Ars Cantus pod kier. art. Tomasza Dobrzańskiego, który wykonuje muzykę dawnych epok od średniowiecza, (pieśni z rękopisu Carmina Burana, dramaty liturgiczne Ludi Sancti Nicolai) do wczesnego baroku. Wykonawcy  przeniosą nas do epoki dojrzałego średniowiecza za pomocą utworu Guillaume de Machaut pt. Miłość i melancholia.